Податків зберуть більше, на кіно додадуть півмільярда, а соціалку сильно не збільшать. Що змінилося в бюджеті-2020

Податків зберуть більше, на кіно додадуть півмільярда, а соціалку сильно не збільшать. Що змінилося в бюджеті-2020

Бюджет, за яким Україна буде жити в наступному році, знаходить більш-менш зрозумілі обриси, пише СТРАНА.ua

Як уже писала "Країна", у вересні Кабмін поспіхом, щоб укластися в терміни, подав до парламенту проект головного кошторису на 2020 рік. Але народні депутати його жорстко розкритикували - в Раду потрапив документ, підготовлений, по суті, ще урядом Гройсмана. У ньому не були враховані ні обіцяні командою Зе реформи, ні анонсований прем'єром Олексієм Гончаруком зростання ВВП на 40% за п'ять років.

Тоді депутати взяли документ в роботу, щоб "не віддавати назад Кабміну, а як слід доопрацювати". Результати таких доробок з'явилися до п'ятниці, 18 жовтня. Тоді ж парламент затвердив у першому читанні сам проект бюджету-2020, а також постанову з пропозиціями від профільного комітету.

Всього було подано близько 2 тисяч правок, і близько 800 з них врахували. Як зазначив заступник голови бюджетного комітету Олександр Трухін, для фінансування всіх нових "хотелок" від депутатів додатково знадобиться рекордна сума в 1,9 трлн гривень. Правда, з джерелами отримання цих коштів як і раніше не все ясно. У кожної депутатської фракції є свої розрахунки де взяти "зайві" гроші, але в проект їх поки не внесли. Як зазначив прем'єр-міністр Олексій Гончарук, найближчим часом Кабмін закінчить макроекономічний прогноз, і тільки тоді стане зрозуміло, скільки конкретно грошей буде в розпорядженні держави.

Так що поки проект бюджету - це, скоріше, план бажаних витрат, ніж реальний кошторис країни, через який доведеться жити весь наступний рік. Але навіть при цьому соціальними обіцянками депутати не сильно розкидалися.

"Проект в цілому залишився таким же антисоціальним, як і був до цього", - зазначив заступник голови Федерації профспілок Олександр Шубін.

"Країна" розбиралася як депутати переписали проект бюджету.

Зароблять на податках

Дохідна частина проекту бюджету збільшилася на 17,8 млрд гривень. Правда, досягнення цієї планки поки під питанням. Як зазначив заступник міністра фінансів Юрій Джангіров, "реалістичність можна буде порахувати, коли з'являться макроекономічні прогнози". Останні можуть оголосити до кінця жовтня або на початку листопада, тобто, як раз до другого читання проекту бюджету.

Варто зазначити, що більш-менш надійних джерел додаткових доходів небагато.

Зокрема, планується отримати на 3,5 млрд гривень більше від Нацбанку. Також депутати розраховують на "зайві" гроші від ПДВ - плюс 1,1 млрд гривень від вироблених товарів і послуг всередині країни і 5,6 млрд від імпортного податку на додану вартість. Останню надбавку повинна забезпечити боротьба з контрабандою, Як пояснили в Рахунковій палаті, 5,6 млрд - це виведення з тіні близько 10% митного потоку. Тобто, якщо "відбілять" 20% контрабанди, можна буде отримати вже більше 11 млрд гривень і т.д.

Ще 6 млрд гривень планується отримати від державних і комунальних підприємств - за рахунок перерахування ними частини прибутку до держбюджету. При цьому, як зазначили депутати, щоб вийти на такий показник, доведеться зберегти прийняту в останні дні роботи попереднього Кабміну норму про збільшення відрахувань частини прибутку до 90%, яку деякі держпідприємства вже оскаржили в судах.

Доходи від орендної плати за державне майно планують збільшити майже на 1,4 млрд гривень, а надходження від приватизації - на 8 млрд. При цьому в першому варіанті проекту бюджету план від приватизації був незвичайно низьким - всього 5 млрд гривень проти 17-20 млрд, які закладалися в останні роки, хоча ніколи й не виконувалися. Для підвищення цього показника парламент вже зробив перший крок - як уже писала "Країна", нещодавно був прийнятий закон про скасування списку, який не підлягає приватизації держмайна.

При цьому з'явився список так званих "бажаних доходів" держбюджету. В постанові бюджетного комітету сказано, що можливість отримання таких коштів "потрібно розглянути".

Це, наприклад, податок на доходи фізосіб. Щоб вичавити по максимуму з цієї статті доходів, пропонується законодавчо зрівняти ставки податку на доходи на дивіденди й акції та базову ставку податку на доходи фізосіб (18%).

Також, на думку бюджетного комітету, "зайві" гроші варто пошукати в акцизах, екологічний податок, рентну плату - варто лише підвищити ставки. Можуть з'явитися і нові податки, скажімо, на метанол - в розмірі 245 євро за тонну стовідсоткового метанолу.

Плюс - можуть скасувати звільнення від ПДВ ряду імпортних товарів, наприклад, вітроенергетичних установок, сонячних панелей, трансформаторів, електронних блоків для вітрових і сонячних електростанцій. Тобто, хочуть вичавити більше грошей з альтернативної енергетики.

Пропонується також переглянути ставки Митного тарифу України, підвищивши їх до максимального рівня, що застосовується в ЄС. Про які саме товари йдеться в даному випадку, не уточнюється. Але в будь-якому випадку зрозуміло, що підвищення ставок - це прямий шлях до подорожчання імпортних товарів.

Окремо можуть переглянути податки та збори, які застосовуються до товарів з країн СНД, зокрема, Росії. Для цього хочуть денонсувати правила визначення країни походження товарів в СНД від 2009 року.

Цілком можливо, що доведеться сплачувати більше в пунктах пропуску на кордоні - єдиний збір можуть вести на транспортні засоби до 3,5 тонн, тобто, легкові авто.

Додатковим джерелом доходів може стати верифікація власників спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, які в 2019 рік нічого не заплатили по ренті. Їх дозвільні документи можуть анулювати, а родовища ставити на повторні аукціони. Всі податкові пільги запропоновано "інвентаризувати" і внести пропозиції щодо їх "оптимізації".

Це означає, що бізнесу в наступному році доведеться платити в бюджет відчутно більше.

Кіно в плюсі, вчителі в мінусі

У плануванні витрат депутати проявили набагато більше креативу та винахідливості, ніж в пошуку додаткових джерел поповнення бюджету.

Тут можна спостерігати справжній парад лобістських "хотелок". Але йпро себе народні обранці не забули. Так, запропоновано збільшити видатки за статтею "здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради" майже на 160 млн гривень, а за статтею "Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради" - на 47,8 млн. Газеті "Голос Україна "на висвітлення роботи парламенту вирішили підкинути близько 30 млн.

РНБО перерозподілить додатково на оборону близько 28 млрд гривень. Судам додадуть на фонд заробітної плати більше 200 млн. При цьому на фінансову підтримку санаторно-курортних установ дадуть всього 9,8 млн гривень, а на Малу академію наук і позашкільна освіта - 47 млн ??гривень.

Показово, що в доопрацьованому проекті як і раніше немає грошей на збільшення зарплат вчителям, яке, згідно з липневим постановою Кабміну, мало стартувати ще з 1 вересня, і гарантувало педагогам зростання доходів на 20-70%.

За розрахунками Міносвіти, на це може знадобитися до 5,5 млрд гривень.

"Ви або постанову скасуйте, або гроші знайдіть", - заявили окремі депутати.

На частину освітніх статей фінансування додали, але гроші, м'яко кажучи, смішні. Наприклад, на підготовку кадрів вищими навчальними закладами хочуть виділити 47 млн ??гривень, при тому, що окремо Київському університету ім. Тараса Шевченка на ці ж цілі - 47,5 млн, тобто, більше, ніж усім іншим університетам та інститутам разом узятим.

На лікування українців за кордоном хочуть додати близько 451 млн гривень, на окремі медичні програми - 3,2 млрд. При цьому мільярд зверху дадуть на будівництво аеропорту в Дніпропетровську.

На 13,3 млн гривень збільшать фінансування програми "Керівництво та управління у сфері кінематографії". І них майже 10,5 млн піде на фонд оплати праці.

Програму "Держпідтримка кінематографію" посилять додатковими 500 млн гривень. Що логічно - мало хто сумнівається, що біля керма розподілу коштів, які виділяються на дотації українським фіьма виявляться соратники Зеленського по "Кварталу".

Ще один новий проект з освоєння бюджетних грошей "Зшивання країни - проект мобільності серед школярів" потягне на 500 млн гривень. Ймовірно на таку суму школярів з різних регіонів возитимуть в гості один до одного.

Інші нові проекти з мільйонним фінансуванням - музей сучасного мистецтва України (54 млн), оцифровка реєстрів культурної спадщини (40 млн).

Більше грошей, за розрахунками депутатів, потребують і сам контроль за виконанням бюджету - на ці цілі додатково запросили майже 207 млн, з них на зарплати - близько 40 млн.

На соціалку - якщо гроші залишаться

Цікаво, що за деякими програмами видатки, навпаки, хочуть урізати. Так, на 200 млн менше виділять на виконання рішень закордонних юридичних органів, прийнятих за наслідками розгляду справ проти України. Сюди, очевидно, належать і рішення Європейського суду з прав людини, куди з різного роду позовами вже звернулося близько 12,5 тисячі українців.

Фінансування статутної діяльності політичних партій уріжуть на 283,5 млн, вибори народних депутатів - на 45 млн.

Спробували реалізувати і ідею держпідтримки кредитів на покупку землі фермерами.

"Заклали 4,4 млрд гривень на здешевлення сільгоспкредитів, щоб фермери купували землю після відкриття ринку. Але кредити видають під 21% річних, тому ці гроші все одно не допоможуть", - додав нардеп Микола Скорик.

Чи не були вражені депутати і соціалкою. Про неї в доопрацьованому проекті йдеться про те дуже обережно. Наприклад, пропонується передбачити підвищення державних соцстандартів, зокрема, прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати, "виходячи з фінансових можливостей держави".

Точно також хочуть вирішити питання з новими розмірами допомоги на народження дитини - "відпрацювати". Якщо українцям пощастить, то за першу дитину вони стануть отримувати по 100 тисяч гривень, другого - 200 тисяч, третьої - 400 тисяч. Але це ще не точно, а якщо в бюджеті раптом з'являться "зайві" гроші.

Це при тому, що, за оцінками Рахункової палати, офіційний прожитковий мінімум в Україні зараз в 1,7 рази нижчі за фактичний рівень і в 2 рази нижче рівня бідності, визначеного ООН для країн Східної Європи (5 доларів в день). Прожитковий мінімум має бути не нижче 5659 гривень, - заявив нардеп Скорик.

"Проект бюджету, як і раніше, залишається антисоціальним, ніяких проривних ідей поки немає, тільки м'які, нечіткі формулювання. Насправді влади навіть не приховують планів заощадити на соціалці, скажімо, відв'язати виплати від прожиткового мінімуму і прив'язати їх до якоїсь базової величини, яку щорічно буде встановлювати Кабмін ", - говорить Шубін.

Також на 2020 рік заплановано остаточні етап реалізації реформи охорони здоров'я - лікарні повинні стати автономними, а держава буде фінансувати надання послуг для пацієнтів, які підписали декларацію і мають напрямок від лікаря (для вторинної та третинної допомоги). Закупівлі відбуватимуться на центральному рівні через національну службу здоров'я, - наголошується в аналізі проекту від "Центру економічної стратегії".

Критикують, але голосують

Незважаючи на жорстку критику доопрацьованого проекту бюджету, депутати слухняно проголосували за нього в першому читанні.

"Ми підтримуємо бачення колег - бюджет не для людей і не для України. Але вирішили його все ж підтримати в першому читанні, тому що якщо зараз повернуть уряду, воно нічого не зробить, Кабмін не самостійний і постійно розповідає про якісь нові зовнішньополітичні запитах . Голосуємо тільки для того, щоб проект залишився в парламенті ", - аргументував нардеп Ігор Палиця (" За майбутнє ").

Цілком можливо, що депутатів зробило більш поступливими обіцянку прем'єра Гончарука "правильно" розподілити гроші на мажоритарні округи (в сумі понад 2 млрд гривень). Як уже писала "Країна", напередодні вибухнув скандал, коли стало відомо, що на одні округу підуть сотні мільйонів, а на інші всього по 1-2 млн. На зустрічі в перерві пленарного засідання Гончарук пообіцяв, що гроші будуть розподілені "пропорційно".

"Втім, проект ще не остаточний, він не відображає можливі зміни в макропрогнозі, відкриття ринку землі і змін у податковій сфері. Можливо, що на початку листопада, коли проект підготують до другого читання, ми побачимо зміни в показниках. Зокрема, в бюджеті врахують нові законодавчі ініціативи та реформи, заплановані на 2020 рік, які передбачені програмою роботи нового уряду ", - підсумували в "Центрі економічної стратегії ".

Всі матеріали на сайті захищені
згідно законодавства України