А. Панкратов: "У 2020 році ринок м`яса чекають великі потрясіння"

А. Панкратов: "У 2020 році ринок м`яса чекають великі потрясіння"

У 2019 на Міжнародному конгресі "Прибуткове свинарство" експерти обговорили тенденції на ринку м'яса та м'ясних продуктів. Зокрема, звучали думки, що 2020 рік буде дуже складним і непередбачуваним через наявність безлічі вагомих чинників. Зокрема, на світовий ринок будуть впливати епізоотії африканської чуми свиней та інших захворювань тварин, торгові війни та реальні військові конфлікти, тенденції в глобальній економіці. В Україні ця невизначеність посилювалася боротьбою навколо ринку землі, неясністю політики уряду в частині підтримки сільгоспгалузі та й в цілому нестабільністю в економічних і політичних системах держави. Це було ще до коронавирусу, світової нафтової кризи та загрози дефолту України... Як же все це позначиться на ринку м'яса, розповів аналітик Андрій Панкратов.

Андрію, ви склали для доповіді на Міжнародному конгресі презентацію про споживання м'яса в Україні, там є дані від 2019 року... Говориться, що українці вважають за краще куряче м'ясо, купують його частіше, ніж свинину, та ще частіше, ніж яловичину... Ця ж тенденція була актуальна й для експорту... Як карантин у 2020 році вплинув на ваш прогноз щодо попиту на різні види м'яса в Україні?

В цілому прогнози залишаються тими ж: виробництво яловичини та свинини в Україні знизиться, курятини - виросте. Так само й у споживанні - частка курятини продовжить збільшуватися. Ті зміни, які ми спостерігаємо зараз, тільки підтверджують ці прогнози. Очевидно, що українці, які втратили доходи через карантин, змушені будуть здешевити своє меню. М'ясо - досить дорогий продукт, і його споживання завжди страждає в таких ситуаціях. Повністю від м'яса відмовитися неможливо, білок необхідний людині, але ще більший перерозподіл структури на користь більш дешевої курятини тепер неминучий. Що стосується імпорту та експорту, то, в разі девальвації гривні, імпорт буде сходити нанівець, а ось експорт отримає додаткову підтримку через курсову різницю. А оскільки Україна зараз не має потенціалу експорту яловичини та свинини, то тут зростання можливе тільки у виробників м'яса птиці.

Якщо українці будуть менше купувати м'яса, як ви говорите, то чи буде цей сегмент ринку заповнюватися іншими продуктами, можливо, аналогами м'яса або білковими напівфабрикатами?

Так, вирішуватиме проблему дорогого м'яса кожен по-своєму. Хтось буде більше, як я вже сказав, купувати курятину, а комусь і курятина буде недоступною, тоді - яйця, крупи, макарони, хліб тощо. Відповідно і виробники ковбас теж будуть підлаштовуватися, благо мають потужні м'ясорубки (куттери, як вони кажуть), перевірені рецепти та кмітливих технологів. Я не хотів би тут лякати вразливих читачів - хорошими здешевителямі ковбас можуть бути цілком нормальні продукти, наприклад, сало. У наших ковбасах сало - це дуже поширена добавка, її застосування завжди збільшується, коли українцям стає важче.

Ви у своєму прогнозі споживання м'яса в Україні на 2019 рік вказали, що українці споживають яловичини найменше - це приблизно третина, якщо порівнювати з привабливим курячим м'ясом... Яловичину дієтологи називають корисним для здоров'я м'ясом, але попит на нього значно нижче... На вашу думку, чому так відбувається - менше виробляють або менше купують?

Дієтологи говорять різне, і я б не став розвивати тему про більшу корисність того чи іншого м'яса. Смачно? Так. Деякі страви, такі як стейк, біфштекс і багато інших, взагалі немислимі з м'ясними добавками. Але так, яловичин а дійсно найбільш дорогй із основних видів м'яса, і вважається у нас майже делікатесом. В Україні її виробляють менше, ніж, скажімо, свинини та курятини, цим пояснюються й ціни, й статус яловичини. Потрібно розуміти, що за кілограмом якісної яловичини стоїть в рази більше людської праці, кормів, води та інших ресурсів, ніж у випадку зі свининою або курятиною, і справедливі ціни на неї повин ні би бути помітно вищими за ті, що є у нас зараз. Але ми не готові сплачувати їх, тому виробництво яловичини в Україні помирає. Фактично його вже немає, а те, що ми бачимо на прилавках, це побічний продукт молочного бізнесу.

У період карантину, який введений у багатьох країнах світу, кількість працюючих людей стає меншою: хтось втратив роботу, хтось на ізоляції, хтось на самоізоляції... В ФАО ООН та інших міжнародних організаціях прогнозують, що обсяги виробництва продовольства в період карантину скоротяться, світу загрожує дефіцит продовольства... Як ця ситуація вплине на ринок м'ясної продовольства у світі та Україні?

Міжнародні організації стурбовані найслабшими "ланками" глобальної продовольчої системи, але Україна, будучи аграрною країною, до таких не належить. Навпаки, наша місія - нагодувати нужденних, не обділивши, звичайно, й себе. Так, виробництво, може зазнавати труднощів у зв'язку з карантинними обмеженнями, але ці труднощі не такі, як у багатьох інших галузях. Ферми в нас працюють, м'ясокомбінати працюють, роздрібна торгівля працює. Якщо яке-небудь підприємство й змушене буде зупинитися на карантин, то це буде тимчасовим і не повсюдним явищем. Навіть якщо епідемія коронавирусу й призведе до зниження виробничих показників нашої м'ясної галузі, то попит, як ми вже говорили, теж, швидше за все, знизиться й баланс буде дотриманий.

Андрію, в період карантину в Україні, в світі змінюється формат взаємин у ланцюжку "виробник-споживач" або "продавець-споживач"... Як ви думаєте, який формат торгівлі м'ясом зараз в Україні буде розвиватися?

Виробник м'яса - це комплексний, збірний образ, адже виробничий ланцюжок складається з етапів агровиробництва (ферми) та переробки (м'ясокомбінати). Іноді ці етапи об'єднані в рамках вертикально-інтегрованого бізнесу, іноді - ні. Так ось зміни торкнуться, в першу чергу, тих ланок цього ланцюга, які ближче до кінцевого споживача, а ті, хто ближче до землі, можуть нічого й не відчути. Торгівля на ринках у нас вже заборонена, торгівля в роздрібній мережі відчуває деякі обмеження, зате активно розвивається онлайн-торгівля та доставка. І виробникам доведеться підлаштовуватися під нові реалії. Великі шанси на успіх будуть мати ті, хто подбає про зручну для простого і, можливо, не дуже досвідченого домашнього кухаря порційність та упаковку своєї продукції. Очевидно, що хорошим попитом будуть користуватися напівфабрикати високого ступеня готовності, а також повністю готові до споживання продукти. Про ці зміни потрібно буде повідомляти споживачу, тобто потрібно буде серйозно вкладатися й у маркетинг. І можна піти ще далі й подумати про організацію доставки свого продукту безпосередньо додому споживачеві.

Джерело: ГолосUA

Всі матеріали на сайті захищені
згідно законодавства України